Cukrzyca u kobiet w ciąży

Cukrzyca u kobiet w ciąży to nie wyrok, ale stan który wymaga monitoringu ze strony lekarza oraz samokontroli ze strony przyszłej mamy. Cukrzyca jest jednym z najczęściej występujących powikłań podczas ciąży. Jest to nic innego jak podwyższony ponad normę poziom cukru we krwi.

Na pojawienie się cukrzycy w ciąży najbardziej narażone są kobiety, które na co dzień zmagają się z nadciśnieniem, czy też nadwagą, jak również kobiety, które w poprzednich ciążach zmagały się z problemem cukrzycy. Ważny jest również wywiad rodzinny- czy kobiety w poprzednich pokoleniach również przechodziły ciążę powikłaną cukrzycą.

Zdarzają się jednak przypadki, że choć brak przesłanek, cukrzyca pojawia się, dlatego lekarz ginekolog zleca rutynowe badania podczas trwania ciąży, które mają potwierdzić lub też wykluczyć obecność cukrzycy ciążowej.

Cukrzyca ciążowa rozwija się zazwyczaj między24 a28 tygodniem ciąży. Kobieta w tym właśnie czasie poddaje się doustnemu testowi tolerancji glukozy, zwanemu inaczej krzywą cukrową. Jeśli kobieta znajduje się w grupie ryzyka, lekarz badanie to zleca już na samym początku ciąży.

Leczenie cukrzycy ciążowej jest bardzo ważne, ponieważ powikłania mogą stanowić zagrożenie zarówno dla matki, jak i dla dziecka. Konsekwencje dla dziecka są ogromne, m.in. zbyt szybkie wzrastanie dziecka w łonie matki, zaburzenia oddychania dziecka zaraz po porodzie, zaburzenie tolerancji glukozy w późniejszym życiu dziecka, czy też wewnątrzmaciczne obumarcie płodu.

Po rozpoznaniu cukrzycy ciążowej najważniejszą kwestią staje się właściwa dieta. Dieta musi być przede wszystkim dobrze zbilansowana i powinna zawierać 40- 50% węglowodanów, 20- 30% tłuszczów, 30% białka. Dieta powinna obejmować 6-8 posiłków dziennie, według zasady mniej, ale częściej. Niespieszne spożywanie posiłku powoduje, że poziom cukru po posiłku nie wzrośnie zbyt szybko. W przypadku obiadu dobrze jest stosować 30 min. przerwy między kolejnymi daniami.

Kaloryczność samej diety ustala lekarz ginekolog lub też dietetyk, przy czym brane pod uwagę są następujące dane: wzrost, waga, wiek oraz aktywność ruchowa kobiety.

Jeśli pomimo przestrzegania diety, kobieta nadal ma problem z utrzymaniem właściwego poziomu cukru, konieczne staje się leczenie insuliną.

Insulina jest całkowicie bezpieczna zarówno dla dziecka, jak i dla matki, wręcz wspiera prawidłowy rozwój dziecka, a sama terapia insuliną kończy się zazwyczaj wraz z końcem ciąży.