Przyczyny nietrzymania moczu

Nietrzymanie moczu jest przypadłością, która dotyka co 4 kobietę. Jest to schorzenie bardzo kłopotliwe w codziennym życiu.

Najczęściej przyczyną nietrzymania moczu jest osłabienie mięśni dna miednicy, które to mięśnie utrzymują cewkę moczową w zamknięciu. Jeśli dojdzie do ich zwiotczenia, najmniejszy wysiłek, podnoszenie ciężkich przedmiotów, gest, typu śmiech, kichnięcie, bieganie, spowodują, że nastąpi wyciek moczu. Jeśli kobieta cierpi na nietrzymanie moczu wywołane poluźnieniem mięśni- warto zastosować ćwiczenia gimnastyczne, które wpłyną na wzmocnienie mięśni dna miednicy.

Nietrzymanie moczu to również częsta przypadłość kobiet, które były w ciąży, urodziły dziecko. Mają na to wpływ zarówno zmiany hormonalne, jak i zmiany fizyczne. Nacisk powiększającej się macicy na pęcherz w czasie trwania ciąży oraz wysiłek podczas porodu, mogą spowodować, że mięśnie dna miednicy utracą swoją elastyczność. Tutaj również przydatne stają się ćwiczenia na ich wzmocnienie.

Nadwaga również może mieć wpływ na nietrzymanie moczu, ponieważ nadmierna tusza dodatkowo uciska na mięśnie brzucha i co się z tym wiąże,  na mięśnie miednicy.

Nietrzymanie moczu dotyka również kobiety, które przeszły menopauzę, czyli głębokie zmiany fizyczne oraz hormonalne. W mięśniach brzucha zmniejsza się poziom estrogenu, co może spowodować zmianę położenia pęcherza i przy okazji zmniejszyć skuteczność mięśni.

Zły wpływ mogą mieć również zakażenia dróg moczowych. Częste infekcje prowadzą do nadwrażliwości pęcherza, który wysyła do mózgu błędne sygnały, że czas już na jego opróżnienie, nawet jeśli nie jest on pełen.

Przyczyną nietrzymania moczu są również wszelkie schorzenia neurologiczne, takie jak choroba Parkinsona, czy tez Alzhaimera, stwardnienie rozsiane, rozszczep kręgosłupa, uraz mózgu, które to wpływają na zaburzenie połączeń między mózgiem, a pęcherzem, co skutkuje niezdolnością do prawidłowego kontrolowania pęcherza.

Cukrzyca, udar, demencja również mają wpływ na nietrzymanie moczu. Pojawiają się zaburzenia w obrębie kanałów nerwowych, które uniemożliwiają prawidłowy przesył sygnałów mózg- pęcherz, a w przypadku demencji, w ogóle nie istnieją.

Czasem przyczyną nietrzymania moczu mogą być źle dobrane leki, ponieważ część z nich jest moczopędna i może powodować uczucie pełnego pęcherza. Warto skonsultować ten fakt z lekarzem i dokonać zmiany leków.