Nasza oferta

lek. spec. Leonard Krufczyk - tel. +48 32 4578 586
ul.Plebiscytowa 33, 44-280 Rydułtowy

Ginekologia

Współczesna kobieta to świadoma kobieta, ale nadal wiele kobiet bagatelizuje swój stan zdrowia, co prowadzi do powstawania problemów ginekologicznych. Każda kobieta powinna pamiętać, że tylko regularna profilaktyka może w porę uchronić przed rozwojem poważnej choroby.

Do najczęstszych problemów ginekologicznych zalicza się:

UPŁAWY – są to wycieki z pochwy, nie łączone z krwawieniem. Przyczyn wystąpienia upławów jest bardzo wiele, począwszy od zapalenia pochwy do zapalenia sromu, czy też macicy. Czasem upławom towarzyszy bardzo nieprzyjemny świąd.

ZAPALENIE POCHWY ORAZ SROMU –  jest to jedna z najczęściej występujących infekcji pochwy oraz sromu. Zapalenie ma miejsce, gdy zaburzona zostaje mikroflora pochwy i zaczynają mnożyć się bakterie beztlenowe. W takiej sytuacji drastycznie wzrasta pH pochwy.

ZAPALENIE JAJOWODÓW– lub zapalenie jajników ( zapalenie przydatków) Objawia się silnym, promieniującym bólem w podbrzuszu. Najczęściej przyczyn należy poszukiwać w zakażeniach pochodzących z pochwy lub też macicy. Zapalenie może również pochodzić od zakażenia dwoinką rzeżączki oraz chlamydią.

NADŻERKI – zaliczają się do najczęstszych chorób kobiecych. Prawie każda kobieta chorowała lub też choruje na nadżerkę. Jest to schorzenie szyjki macicy, które występuje w części pochwowej. Choroba ta charakteryzuje się ubytkiem tkanki nabłonkowej, dlatego też nadżerka ma wygląd obtarcia, miejsca mocno zaczerwienionego. Nadżerkę wywołują infekcje, powstałe w wyniku działania bakterii, wirusów oraz grzybów.

MIĘŚNIAKI MACICY – są to łagodne rozrosty nowotworowe. Komórki mięśniowe, z których zbudowana jest macica, zbyt szybko się namnażają, w wyniku czego powstaje guz, czyli mięśniak. Początkowo choroba jest bezobjawowa, a kiedy mięśniak osiągnie spore rozmiary może powodować powiększenie brzucha, zaparcia, obfite miesiączki, bóle krzyża, bolesne współżycie, poronienia.

BOLESNE MIESIĄCZKI –  ból powstaje na skutek silnych skurczów macicy, która podczas skurczów usuwa złuszczoną wyściółkę, czemu towarzyszy krwawienie. Kobiety, które cierpią na bolesne miesiączki odczuwają ból, który promieniuje aż w okolice lędźwiowe, czemu towarzyszą zawroty głowy, omdlenia, wymioty. Warto sprawdzić przyczynę bolesnych miesiączek, ponieważ często są one oznaką poważnych chorób, w tym endometriozy.

ENDOMETRIOZA– objawia się silnymi bólami w czasie oraz przed planowaną miesiączką. Komórki, wyścielające macicę, czyli endomentrium ,,wędrują” po organizmie kobiety, pozostawiając tym samym nacieki na jajnikach, jajowodach oraz pochwie kobiety. Bywają przypadki, że endometrium pojawia się w jamie brzusznej oraz na płucach. Endometrium leczy się hormonalnie lub też za pomocą zabiegu chirurgicznego.

ZESPÓŁ NAPIĘCIA PRZEDMIESIĄCZKOWEGO–  jest to zespół wielu czynników, w tym fizycznych, psychicznych oraz emocjonalnych, które pojawiają się kilka dni przed spodziewaną miesiączką, a mijają wraz z jej nastąpieniem. Praktycznie każda kobieta cierpi na ZNP, a przyczyn jego należy upatrywać w nadmiernej produkcji estrogenów oraz niedoborowi progestagenów w drugiej fazie cyklu.

PRZEWLEKŁY BRAK JAJECZKOWANIA – najczęstszą przyczyną braku jajeczkowania są poważne zaburzenia hormonalne organizmu. Rytm krwawień jest bardzo nieregularny, zatem trudno ustalić dni płodne. W konsekwencji jest to poważne schorzenie w przypadku kobiet, które starają się zajść w ciążę.

NOWOTWÓR PIERSI – najczęściej dosięga kobiety po menopauzie lub te, które są nim obciążone genetycznie. Tylko wczesne wykrycie nowotworu może prowadzać do całkowitego wyzdrowienia. Bardzo ważne jest samobadanie, profilaktyka USG oraz okresowa mammografia.

RAK JAJNIKA– jest to najczęściej występujący u kobiet nowotwór. Jest to na tyle przebiegła choroba, że w początkowym stadium nie daje praktycznie żadnych objawów. Dopiero pełne stadium choroby oraz często towarzyszące mu przerzuty dają obraz wyniszczającej choroby. Objawy, które powinny zaniepokoić to: niestrawność i towarzyszące jej wzdęcia, uczucie ucisku na pęcherz oraz pieczenie podczas oddawania moczu, jak również bóle kręgosłupa.

RAK SZYJKI MACICY – podobnie jak w przypadku raka jajnika, narażone są na raka szyki macicy kobiety starsze oraz te obciążone genetycznie. Dodatkowo kobiety, które cierpiały na uszkodzenie szyjki macicy podczas porodu oraz te, które często chorują na nadżerki. Początkowe stadium to zazwyczaj ból brzucha przypominający  niestrawność, a faza bardziej rozwinięta objawia się ropnymi upławami, krwawieniem po stosunku, czy też po wysiłku fizycznym. Jedyną formą leczenia jest operacja. Raka szyjki macicy można wykryć podczas corocznego badania cytologicznego, dlatego tak ważne jest wykonywanie cytologii.

MENOPAUZA ORAZ KLIMAKTERIUM – menopauza to pożegnanie się kobiety z menstruacją. Natomiast klimakterium oznacza wszelkie zmiany, które zachodzą w organizmie kobiety właśnie w związku z brakiem menstruacji. Jest to czas, kiedy kobieta powinna zadbać z większym zaangażowaniem o swoje zdrowie, ze względu na tak poważne zmiany w organizmie. W tym czasie bowiem dochodzi najczęściej do rozwoju nowotworów.

NIEPŁODNOŚĆ – jeśli para współżyje 3-4 razy w tygodniu przez okres co najmniej roku i do tego nie stosuje zabezpieczenia, można mówić o problemie niepłodności. Niepłodność charakteryzuje się trwałą niemożnością zajścia w ciążę, oraz niemożnością donoszenia ciąży do końca. Czynniki niepłodności mogą leżeć zarówno po stronie kobiety, jak i mężczyzny. W przypadku leczenia stosuje się m.in. stymulację owulacji, zabiegi chirurgiczne, inseminacje domaciczne, zapłodnienie pozaustrojowe.