Toksoplazmoza a wczesna ciąża – diagnostyka i leczenie

Toksoplazmoza to choroba odzwierzęca. Niestety ma zgubny wpływ na nienarodzone jeszcze dziecko. Podczas pierwszego trymestru choroba może doprowadzić do poronienia. Jeśli pojawi się w drugim i trzecim trymestrze, może wywołać wcześniejszy poród, niedowagę dziecka, a nawet uszkodzenie wzroku, czy też zmiany neurologiczne.

Drogi zakażenia toksoplazmozą

Dróg zakażenia toksoplazmozą jest kilka, choć większość osób kojarzy chorobę przede wszystkim z możliwością zarażenia się od kota. Tak jest w znacznej liczbie przypadków, gdyż kot to częsty mieszkaniec naszych domów. Zwierzę często załatwia się w domu, a kuwetę należy posprzątać. Niestety właśnie w odchodach zwierzęcia znajdują się niebezpieczne pasożyty.

Kot jest ich podstawowym żywicielem. Stąd kobieta w ciąży, zwłaszcza wczesnej, nie powinna sprzątać kuwety zwierzęcia, a jeśli musi, to w rękawicach ochronnych. Podobnie, lepiej nie dokarmiać dzikich ptaków, nie mieć z nimi bliższego kontaktu, gdyż one również są często żywicielem pośrednik pasożyta wywołującego toksoplazmozę.

Kocia kuweta może powodować również inne poważne zagrożenie. Latająca po domu mucha może również przenieść cystę pasożyta z odchodów np. na surowe mięso, które przygotowujemy na obiad.

Co ciekawe, pasożyt ten potrafi przedostać się przez uszkodzony naskórek, czyli przez ranę do organizmu człowieka. Dlatego tak ważne jest mycie rąk, zwłaszcza jeśli mamy kota, sprzątamy mu lub karmiliśmy dzikie ptaki.

Kobieta ciężarna musi o zdrowie dbać szczególnie, gdyż każda choroba, a zwłaszcza toksoplazmoza, może spowodować poważne uszkodzenie płodu.

Objawy toksoplazmozy w ciąży

Toksoplazmoza jest poważną chorobą, ale niestety często praktycznie bezobjawową, jeśli brać pod uwagę stan fizyczny matki. Pasożyt wnika do organizmu i po mału niszczy zdrowe tkanki węzłów chłonnych, mięśni. Czasem dochodzi do zakażenia, które przechodzi nawet do rdzenia kręgowego, gałek ocznych, czy mózgu.

Często toksoplazmoza daje podobne objawy jak przeziębienie, czy grypa. Dlatego kobieta, która ma takie symptomy, powinna jak najszybciej udać się do ginekologa, aby wykluczyć zakażenie pasożytem. Zwłaszcza, że stan taki we wczesnej ciąży może doprowadzić do przekazania choroby dziecku, a nawet do straty płodu.

Czym ciąża bardziej zaawansowana, tym toksoplazmoza czyni w organizmie mniejsze straty. Nie zmienia to jednak faktu, że choroba ta może doprowadzić do wystąpienia u dziecka tak poważnych wad i chorób jak wodogłowie, małogłowie, czy znaczne opóźnienie w rozwoju, zwłaszcza umysłowym.

Leczenie toksoplazmozy w ciąży

Jeśli lekarz zleci badanie na obecność toksoplazmozy, kobieta nie powinna nawet przez chwilę wahać się, aby je wykonać. Badanie jest bezbolesne, polega jedynie na pobraniu krwi, a daje realny obraz stanu zdrowia przyszłej mamy.

Jeśli okaże się, że kobieta jest nosicielką choroby, nie ma czasu na zamartwianie się. Walkę z chorobą należy podjąć jak najwcześniej. Najczęściej stosuje się antybiotykoterapię. Jeżeli leczenie podejmie się dostatecznie wcześnie, można powstrzymać przeniknięcie pasożytów do płodu. Dlatego tak ważne jest nie bagatelizowanie wszelkich objawów, które niepokoją kobietę, nawet jeśli jest to tylko katar, czy kaszel. Lekarz ginekolog jest w stanie szybko zweryfikować pochodzenie złego samopoczucia przyszłej mamy i w razie konieczności, zastosować właściwe leczenie.