Leczenie bezpłodności

Bezpośrednie przyczyny bezpłodności mogą być różne. Czasem problem leży po stronie kobiety, ale równie często po stronie mężczyzny. Równie często trudno jest stwierdzić, gdzie znajduje się istota problemu. Stąd tak ważna jest dokładna diagnostyka.

Obecne czasy nie są łaskawe dla płodności. Szybki tryb życia, niezdrowe jedzenie, brak ruchu fizycznego, choroby, problemy hormonalne i coraz wyższa średnia wieku osób starających się o potomstwo- wszystko to wpływa negatywnie na powiększenie rodziny.

Bezpłodność może być czasowa lub też trwała. W drugim przypadku parze pozostaje skorzystanie z możliwości sztucznego zapłodnienia. Jeśli występuje bezpłodność czasowa, medycyna jest w stanie zdziałać wiele, aby pomóc parze w zajściu w ciążę. Wymaga to jednak poświęcenia i ogromnej determinacji oraz stałej współpracy z lekarzem prowadzącym.

Bezpłodność staje się faktem kiedy para współżyje ze sobą przez okres roku, przynajmniej 3-4 razy w tygodniu, nie stosując żadnego zabezpieczenia, a mimo to kobieta nie zachodzi w ciążę.

W przypadku mężczyzny najczęściej wynikiem problemów są choroby, typu cukrzyca, tarczyca, choroby związane z układem rozrodczym, dotykające głównie obszar jąder, nasieniowodów ( problem z ich drożnością). Czasowa niepłodność może pojawić się w momencie, kiedy mężczyzna spożywa duże ilości alkoholu, narkotyki, pali papierosy. Osobnym przypadkiem są mężczyźni, którym towarzyszy trwała impotencja.

W przypadku kobiet również problemy związane z tarczycą lub cukrzycą mogą mieć wpływ na bezpłodność. Dochodzą do tego stany zapalne narządów rodnych, choroby weneryczne, czy też przysadki mózgowej, co znacząco wpływa na zaburzenia owulacji.

Stres ma również ogromny wpływ na problemy z zajściem w ciążę. Anemia, zbyt niska waga, czy też zbyt wysoka, również wpływają na niemożność zajścia w ciążę.

Badanie zazwyczaj rozpoczyna się od mężczyzny. Analizie badawczej poddana zostaje sperma, dodatkowo zleca się USG narządów płciowych.

W przypadku kobiety najważniejsze jest bardzo dokładne badanie ginekologiczne, które polega na sprawdzeniu stanu jajników oraz jajowodów. Lekarz wykonuje dokładne badanie USG narządów. Lekarz ginekolog zbada również pochwę oraz macicę, czy nie powstały infekcje lub też stany zapalne, które uniemożliwiają zajście w ciążę. Istotne jest również badanie hormonalne. Badaniu zostaje poddana krew kobiety i na tej podstawie lekarz określi stężenie hormonów, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego.

Lekarz może zlecić bardziej szczegółowe badania, m.in. diagnostykę ruchliwości plemników  w śluzie szyjki macicy. Można również wykonać badanie laparoskopowe, aby sprawdzić drożność jajników.

W przypadku, kiedy lekarz określi powód niemożności zajścia w ciążę, rozpoczyna się proces pokonywania trudności. Obecna medycyna zna wiele sposobów na poprawę płodności.

W przypadku mężczyzny jest to najczęściej proces stymulowania plemników, tak aby stały się bardziej żywotne, mocniejsze i silniejsze oraz aby znacząco wzrosła ich liczebność.

W przypadku kobiety natomiast najczęściej stymuluje się owulację, czemu służy kuracja hormonalna.

Jeśli problemem jest niedrożność jajników lub jajowodów, albo nasieniowodów, w przypadku mężczyzny, powstaje konieczność zabiegu chirurgicznego.

Leczenie bezpłodności jest procesem długotrwałym, dlatego wymaga od partnerów wiele cierpliwości, zaangażowania oraz współpracy z lekarzem prowadzącym. Stres jest bowiem czynnikiem jak najbardziej negatywnym i może przyczynić się do nawarstwiania problemów, a nie ich niwelowania.

Bardzo ważnym elementem podczas starania się o dziecko jest wzorowa higiena jamy ustnej. Dentysta Gliwice – sprawdź czy nie masz ubytków oraz jak możesz polepszyć swój poziom higieny jamy ustnej.